16‏/10‏/2009

بَستكة النظرية..

ما أقصده  بالبستكة هُنا هو التحامل على شئ  ما  أو رفضه  و محاربته  فجأةً. قد يكون هذا  الشئ (إنسان من لحم و دم) و قد يكون مبدأ  أو فكرة أو سلوك و طريقة  ينتهجها البعض فى حياته..
  أنه ليس من الغريب أن يتم رفض شئ ما و لكنه من المؤلم أن تتوحد و تتجمع أشياء ضد شئ ضعيف أو قوى لإحالته إلى شئ هشَ و ذلك لأن الكثرة تغلب الشجاعة و عند سقوط (الضحية) تكثر السكاكين..


أعلم جيداً أنه عند تحدث إ مرأه عن الحقوق المُنتهكه للمرأه يُصنف كلامها على أنه تحرر و إثم و فسوق فى ظل مجتمع عاداته و تقاليده هو الدين و ما أقسى دين العادات و التقاليد وما أقسى ظلم شريعته و ما أصعب قسوة مكياله  بمكيالين..وهذا الدين هو نوع من البَستكه..و المنادون به و المتحدثون بإسمه قليلاً ما يخسرون..

                                                                                      و هناك نوع أخر من البستكه(اسم مُشتق من الفعل بستك،كما   فى هذه الجملة:بستك عليه او عليها او عليهم.)و هو إستغلال السلطة و النفوذ فى ظل إنعدام الدولة و فعل البَستكة هُنا يقع على المواطنين (الغلابه)ممن لا نفوذ  لهم و لا سلطان ..

و هُناك بستكة فكريه و هى الحجر و الرفض بالإجماع (فجأه) لفكر ما ..و قمع شخص ما فكرياً و إرهابه بشتى الطرق الُممكنه حتى يقلع عن أفكاره و يتوب عنها _حتى و ان كانت  ليست  بذنوب_و التى لا ترضى القائم بفعل البستكه..اىً  كا ن واىً  كانت..
على سبيل المثال لا الحصر ما حدث مع وزير الثقافة والمُفتى و الحضرى و هالة سرحان حضرتك(مع إن الضرب فى الميت حرام) ..و سيل الهجوم المفاجئ مع أن الإستنكارلأفعالهم قد يكون موجود منذ زمن بعيد..و لكن من يجرؤ أن يتحدث بصورة فردية  بعيداً عن هوجة الزحمة  و إلتحام الأصوات بصورة يستحيل فيها التمييز فى زمن البَستكه؟؟؟


عزيزى القارئ ان لم تفهم ما أقصده بالضبط ..أرجوك لا تتبَستك علىَََ.

هناك تعليق واحد:

3aziz 3eni يقول...

مش عارف اذا كان التعليق متاخر ولا بدرى لانى بقالي فتره طويل لم اقراء الميلات وكنت منقطع عن النت تماما فتره لا تقل عن ٦ اشهر لكن انا موجود الآن لذ،
بستك عليهم يا هبه ولا تخافي من حد مهما كان مين لانه اكيد هو عنده نقطة ضعف ماحدش عارفها غيره لكن اللي على راسه بطحه دايما بيحسس عليها علشان كده لو لقيتي اي حد بيهاجم دون مبرر لمجرد فكر او اي تصرف يظهر ضعفه اكيد هذا الشخص قلقان انه يتفضح والناس تعرف قد ايه هو هش جدا بخى فيه زي ما بيقولوا طبعا بالمنطق وبعيد عن الانفعال ليدرك انه في مأزق وانه وقع مع حد قوى واثق من نفسه وهنا بيعرف انه ضعيف وممكن ينكشف بيثور اكثر وبيحاول يفرض سيطرته لكن قدام ثباتك قدامه وقوة حجتك بيحس انه بينكشف ونقطة ضعفه مكشوفه قدامك وهنا بيحاول انه يتراجع ده اسلوب جبان طبعا لانه ضعيف.كل الناس دي عندها افكار مصديه اثرت علي كل حاجة في حياتها وبدات تخترع قوانين من لا حاجة تفرض سلطتها علي من اضعف منها وكثيرا ما تتستر خلف ستار الدين والاعراف والقيم وهم نفسهم ابعد ما يكونوا عن تلك.
سكراتة كلامك جميل جدا ومدونتك جميله لا تتوقفي.